Nro 4-2013
Luokittelu: Varsinais-Suomi, Satakunta ;  Alue-esittelyt ;  Luontokohteet ;  Ruokailu, majoitus ;  Juhlapaikat, kokouspaikat ;  Kesä ; 
Avainsanat: Luvia, kaljaasi, risteily, Sanna Suomela, yleisöpurjehdus, Tall Ship Race, leirikoulu


Ihana Airistolla. Kuva: Matti Laurilehto

Ihanasti merelle Ihanalla

Luvialla kotisatamaansa pitävä kaljaasi Ihana on luvialaisen laivanrakennustaidon ja suomalaisen sisun viimeisin voimannäyte. Talkoovoimin rakennettu kaljaasi risteilee Suomen rannikolla ja tarjoaa yleisöpurjehduksia merenkulun ystäville.


  Luvialla on vuosisatojen aikana rakennettu yli 400 purjelaivaa, mutta edellisestä vesillelaskusta vuonna 1919 oli jo ehtinyt kulua aikaa. Vuosituhannen vaihtuessa Luvialla havahduttiin siihen tosiasiaan, että paikkakunnan perinteinen laivanrakennustaito ja merenkulun historia olivat vaipumassa unholaan. Heräsi kysymys, olisiko laivan rakentaminen Luvialla vielä mahdollista. Mitä, jos kerran vielä..? Ja niin luvialaiset ottivat työkalut käteen ja alkoivat rakentaa laivaa. Lopputulos, kaljaasi Ihana, on nyt kyntänyt merta kolmen kesän verran.

”Työ tekijäänsä opettaa”

  Vaikka Luvialla on pitkät perinteet laivanrakennuksessa, Ihanan rakennustöiden alkaessa ei yhdenkään luvialaisen laivan rakennepiirustuksia löytynyt etsinnöistä huolimatta. Laivatyypin valinta jäi laivamestari Ismo Liljan päätettäväksi, ja tyypiksi valikoitui kaljaasi. Luvialla rakennetusta kaljaasi Marsista (v. 1907) löytyi lopulta piirros, jonka perusteella Lilja laati alustavan luonnoksen laivasta.

  Ihanan rakennustyöt alkoivat keväällä 2006, ja laiva rakennettiin puusta perinteisiä rakennustapoja kunnioittaen alusta alkaen talkootyönä. Laivan pohja ja kölirakenteet rakennettiin kuusesta, kyljet männystä ja kansirakenteet sekä mastot lehtikuusesta. Rakennusprojektista muodostui koko maakunnan yhteinen ponnistus, sillä vapaaehtoisia talkoolaisia ilmoittautui ympäri Satakuntaa. Ihanan rakentamiseen käytettiin yli 42 000 talkootyötuntia, ja työhön osallistui kuuden vuoden aikana 136 talkoolaista. Ammattilaisia ei Ismo Liljan lisäksi projektissa ollut mukana, mutta ”työ tekijäänsä opettaa”, tuumivat ennakkoluulottomat talkoolaiset, ja rakennus sujuikin suunnitelmien mukaan ilman suurempia yllätyksiä.

  Ihana laskettiin vesille heinäkuussa 2010 yli 7000 ihmisen todistaessa suomalaisen talkootyön taidonnäytettä. Neitsytpurjehduksensa Ihana teki kesäkuun 1. päivänä vuonna 2011, ja ensimmäisen purjehduskautensa aikana se kyyditsi merelle yli 5000 matkustajaa.

Vapaaehtoinen miehistö

  Kulunut kesä oli Ihanan kolmas purjehduskausi, ja se oli edellisten tavoin purjehdustentäyteinen: purjehduksia Luvialla, Raumalla, Uudessakaupungissa, Turussa ja Merikarvialla tehtiin yhteensä noin sata. Toimintaa pyörittää Kaljaasi Ihana Oy ja laivan omistaa Perinnelaivayhdistys Ihana ry. Kaikki purjehdukset ja laivan kunnossapito hoidetaan edelleen talkoovoimin. Sanna Suomela Ihanan taustajoukoista kertoo, että miehistö kaikilla risteilyillä koostuu vapaaehtoisista, samoin kaikki ne huoltotoimenpiteet, joita laivan merikelpoisena pitäminen vaatii. Kaljaasi Ihana kouluttaa vuosittain uusia kansimiehiä ja säännöllisillä harjoituksilla ylläpidetään miehistön ammattitaitoa.

  – Kaljaasi Ihana on onneksi onnistunut keräämään yhteen upean joukon samanhenkisiä ihmisiä, Suomela kehuu.

  – Pelkkä laivanrakennusprojektin hallinta sinänsä oli haaste, joka vaati hyvän organisaation, yhteishengen ja yhteistyökumppanit. Tässä kaikessa Ihanan rakennusprojektissa onnistuttiin hyvin!

  Noin neljä tuntia kestävät yleisöpurjehdukset tehdään pääasiassa Luvian kauniissa saaristossa, joka kuuluu suurelta osin Selkämeren kansallispuistoon. Luvian edustalla purjehdukset suuntautuvat lähelle Säpin majakkasaarta, mutta Ihana vierailee joka kesä myös Raumalla, Merikarvialla, Porin Reposaaressa ja Uudessakaupungissa. Päiväristeilyille, nk. yleisöpurjehduksille mahtuu 45 matkustajaa, mutta laivan voi vuokrata kokonaan myös oman ryhmän käyttöön – mikä olisikaan tunnelmallisempi miljöö vaikkapa työporukan tiimipäivälle kuin merellinen purjehdus tiimityön elävällä esimerkillä!

  Sanna Suomela kertoo, että Ihanalta on kyselty paljon myös pidempiä, muutaman päivän mittaisia purjehduksia. Menneenä kesänä muutamia pidempiä purjehduksia tehtiinkin, ja Suomela lupailee, että jatkoa saattaisi olla luvassa.

  – Ihana soveltuu mainiosti esimerkiksi leirikouluohjelmaksi tai muiden ryhmien pidemmille purjehduksille. Yöpymispaikkojakin laivassa on 20, Suomela sanoo.

Merta edemmäs

  Kotivesien lisäksi Ihanalla pääsee myös ”merta edemmäs”, sillä kaljaasi on katsastettu Itämeren liikenteeseen. Viime kesänä Ihana osallistui suurten purjelaivojen kilpailuun Tall Ships Race -tapahtumaan purjehtien muiden suurten laivojen kanssa kilpailuosuuden Tanskan Aarhusista Helsinkiin ja sieltä edelleen Riikaan. Kokonaisuudessaan Ihanan Tall Ships Race -matka kesti noin kuusi viikkoa. I

  hanan purjehduskausi on tältä vuodelta päättynyt ja laiva vetäytyy talviteloille kunnostettavaksi ja lepäämään. Auringon alkaessa taas lämmittää ensi keväänä Ihana suuntaa keulan jälleen merelle odottaen purjehduksen ystäviä.

Ihana
Alustyyppi: Kaksimastoinen kaljaasi (sisältää myös 280 hevosvoiman dieselmoottorin)
Pituus: 27,9 metriä
Leveys: 6,2 metriä
Syväys: 2 metriä
Purjeiden kokonaispinta-ala: 280 m²



Tekstin kirjoittiMatleena Ikonen


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »