Nro 3-2013
Luokittelu: Pirkanmaa, Häme ;  Nähtävyydet ;  Museot, kirkot ;  Aina ; 
Avainsanat: Mänttä-Vilppula, Serlachius-museot, Gustaf, Paperiperkele, G.A. Serlachius, Pauli Sivonen, Sami Parkkinen, Tarja Väätänen, draama, perusnäyttely, teollisuushistoria, taidekaupunki, metsäpatruuna


Kohtaus Paperiperkele-näyttelystä. G. A. Serlachius on lähdössä Tampereelta Pegasos-purjeveneellään kohti Mäntänkoskea 1868 perustaakseen sinne puuhiomon. Hän vastaa vihamieheksi muuttuneelle kilpailijalleen Fredrik Idestamille, että ei ole lähdössä nuolemaan haavojaan. Kuva: Serlachius-museot

Tarinallista draamaa Gustav-museossa

Serlachius-museo Gustafissa juuri avautunut uusi perusnäyttely Paperiperkele kertoo suomalaisen paperiteollisuuden uranuurtajasta, Gustaf Adolf Serlachiuksesta. Vahvasti dramatisoidussa näyttelyssä pääpaino on tarinalla, visuaalisuudella ja teatterinomaisella lavastuksella.


  Näyttely pohjautuu filosofian tohtori Teemu Keskisarjan G. A. Serlachiuksesta kirjoittamaan elämäkertaan Vihreän kullan kirous.

  Paperiperkele
-näyttelyssä ei nimestä huolimatta erityisesti kiroilla.

  – Perkelehän on suomalaista kulttuurihistoriaa, selvittää Serlachius-museoiden johtaja Pauli Sivonen. Tämä näyttely soveltuu yli 10-vuotiaille lapsille, mutta nuoremmillekin lapsiryhmille museossa on monenlaista tekemistä ja erilaisia elämyskierroksia.

Teatterinomaisia elämyksiä

  Uudenlaista näyttelykulttuuria edustavassa Paperiperkele-näyttelyssä seurataan reittiä, jonka varrella on kahdeksan esityslavaa. Kussakin kohtauksessa lavalla on näyttelijöiden sijaan nukkeja ja patsaita. Kierroksen aikana puheenvuoron saavat niin Serlachius itse kuin hänen vihamiehensä, omaisensa ja ystävänsä.

  – Tekniseltä olemukseltaan näyttely muistuttaa teatterielämystä, kertoo Sivonen, joka on yhdessä kirjailija Sami Parkkisen kanssa vastannut näyttelyn käsikirjoituksesta. Näyttelyn pelkistettyä visuaalisuutta tukee runsas multimedian käyttö ja äänimaailma, jota on ollut toteuttamassa ammattinäyttelijät. Visuaalisesta suunnittelusta on vastannut näyttelypäällikkö, lavastaja Tarja Väätänen.

  Kävijöiden liikkeet tunnistava tekniikka mahdollistaa sen, että näyttelyn voi kiertää omaan tahtiin. Kunkin kohtauksen äänet kuuluvat vierailijan kuulokkeista vasta hänen saapuessa lavan kohdalle.

Keskiössä vahva teollisuusmies


  Uusi näyttely kertoo yhtiön perustajasta, G. A. Serlachiuksesta (1830–1901), joka onnistui suunnattomista vaikeuksista huolimatta rakentamaan Mänttään kannattavan teollisuusyrityksen. Hän eli yritykselleen ja puolusti sen etuja raivokkaasti keräten ympärilleen enemmän vihamiehiä kuin ystäviä. Hänen elämänsä oli täynnä vastoinkäymisiä mutta myös loistavia voittoja.

  Gustaf-museon tavan mukaan Paperiperkele-näyttelyyn on saatavana myös mielenkiintoinen draamaopastus, Kauppaneuvosta onnittelemassa, jossa yhtiön puhelias keskusneiti on vuonna 1900 ottamassa vastaan 70 vuotta täyttävää kauppaneuvosta onnittelemaan saapuvia vieraita.

Myös viihtyisyyttä lisätty

  Tilauudistuksen yhteydessä Gustaf-museon upea aula on muutettu mukavaksi oleskelutilaksi. Nyt pääsyliput, virvokkeet ja museokaupan tuotteet myydään samasta pisteestä, ja aulan sohvaryhmissä voi vierailun yhteydessä nauttia vaikka kupin kahvia ja ihailla samalla aulaa koristavia Lennart Segerstrålen seinämaalauksia. Lisäksi ensimmäisen kerroksen saleja on sisustettu ja varustettu nykyaikaisella esitystekniikalla esimerkiksi kokouskäyttöön.



Tekstin kirjoittiEeva Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »