Nro 1-2018
Luokittelu: Pirkanmaa, Häme ;  Museot, kirkot ;  Aina ; 
Avainsanat: Tampere, Sara Hildénin taidemuseo, Barlinde De Bruyckere, Apina ja vesiputous, Anj Smith

Museot ja näyttelyt


Berlinde De Bruyckere, No Life Lost II, 2015. Courtesy the artist and Hauser & Wirth. Image © Mirjam Devriendt

Lohdutusta, luontonäkyjä 
ja herkkiä maalauksia

Tampereen Särkänniemessä sijaitsevan Sara Hildénin taidemuseon näyttelyvuosi 2018 tarjoaa katsojalle erilaisia tunnetiloja. Kevään näyttely luo katsauksen Berlinde De Bruyckeren koskettaviin teoksiin. Kesänäyttelyssä sukelletaan luontoon, elämän alkulähteille. Syksyn näyttely esittelee Anj Smithin surrealismia henkiviä maalauksia. 


  Kuvanveistäjä Berlinde De Bruyckere (s. 1964) asuu ja työskentelee Gentissä, Belgiassa. Gent kuuluu Flanderin alueeseen, joka koki ensimmäisessä maailmansodassa eräät länsirintaman tuhoisimmista taisteluista. In Flanders Fields -museo tilasi De Bruyckereltä teoksen vuoden 2000 näyttelyyn, josta tuli hänen taiteellinen läpimurtonsa: kuolleet hevoset, sodan viattomat uhrit, nousivat vertauskuvaksi sodan kärsimyksen nostattamille tunteille.

  Sara Hildénin taidemuseossa nähdään teos No Life Lost II (2015). Teoksessa on kaksi kuollutta hevosta, joiden silmät on peitetty ja jalat sidottu. Ne on asetettu päällekkäin lasiseen vitriiniin, joka taiteilijan mukaan rajaa tilan ja luo kunnioitusta. Taiteilija pyrkii antamaan muodon jollekin sellaiselle, jonka katsoja voi kokea parantavana tai lohduttavana. 

  De Bruyckeren veistoksilta puuttuu usein kasvot, jotta katsoja ei keskittyisi vain niihin vaan näkisi hahmon kokonaisuutena. Ihmiseen viittaavia piirteitä saattaa nousta esiin myös esimerkiksi puun pinnassa. Sara Hildénin taidemuseossa nähtävä veistospari Embalmed – Twins (2017), eli palsamoidut kaksoset, perustuu kahteen vanhaan jalavaan, joiden pinnan taiteilija on käsitellyt muistuttamaan ihmisihoa. De Bruyckere, joka on koulutukseltaan taidemaalari, kertoo saaneensa innoitusta esimerkiksi renessanssin maalaustaiteesta.

  De Bruyckeren näyttely Sara Hildénin taidemuseossa on taiteilijan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa. Koko museon kattavaan näyttelyyn tulee veistoksia ja piirustuksia pääasiassa 2000-luvulta, mutta myös 1990-luvun lopulta.


Petri Ala-Maunus, The Great Delunge, 2016. Sara Hildénin säätiön kokoelma. Kuva: Jouko Järvinen
  Kesänäyttelyssä Apina ja vesiputous maailman syntyä ja kehitystä käsitellään nykytaiteen teosten muodostaman aikajanan kautta. Näyttely perustuu Sara Hildénin säätiön kokoelmaan, jonka esittely jatkuu syksyllä museon alakerrassa. 


Anj Smith, Uncurtaining the Night, 2014. Sara Hildénin säätiön kokoelma. Kuva: Jussi Koivunen
  Syksyllä museon yläkerran kattaa taidemaalari Anj Smithin (s. 1978) ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Sara Hildénin taidemuseon vuoden 2018 näyttelyt:

Berlinde De Bruyckere 10.2.–20.5.2018
Apina ja vesiputous 9.6.–2.9.2018
Anj Smith 22.9.2018–20.1.2019

http://www.tampere.fi/sarahilden

Tekstin kirjoittiAnne Kauramäki


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »