Nro 4-2018
Luokittelu: Pohjois-Karjala ;  Alue-esittelyt ;  Nähtävyydet ;  Ruokailu, majoitus ;  Juhlapaikat, kokouspaikat ;  Aina ;  Kesä ; 
Avainsanat: Pohjois-Karjala, Nurmes, höyryveturi, tilausjuna, museojuna, Tapani Laaksomies, ryhmäretki

Pohjois-Karjala


On vaikea uskoa, että tämä höyryveturi Hv3 995 seisoi vuosia ruosteisena muistomerkkinä Oulun asemalla. Kuva: Tapani Laaksomies

Matkusta menneen ajan tyyliin

Monet ryhmät kaipaavat retkilleen uusia kohteita ja erilaisia elämyksiä. Entäpä jos ”uusi” olisikin vanhaa? Matka museojunalla on mieleenpainuva kokemus, joka ei hevin unohdu.


  Tapani Laaksomies on museojunamies henkeen ja vereen. Hänen yrityksensä Höyryraide Oy täyttää ensi vuonna jo 25 vuotta. Pohjois-Karjalan Nurmeksessa yrityksellä on käytössään omat veturitallit, jonne koko veturikalusto on sijoitettu. 


Tapani Laaksomies tuntee museojunat kuin omat taskunsa. Kuva: Höyryraide Oy
  – Nurmeksen talleissa on myös riittävät tilat kaluston huolto ja korjaustoimintaa varten sekä mahdollisuus pitää myös näyttelytoimintaa, Laaksomies selvittää.

Varaa vaunu tai koko juna!

  Ei uskoisi, että toinen Laaksomiehen käyttämistä höyryvetureista, Hv3 995, seisoi aikanaan vuosia Oulun asemalla ruosteisena muistomerkkinä. Kun VR myi romun Laaksomiehelle, hän purki sen alkutekijöihinsä. Perinpohjainen kunnostus kesti lopulta reilut kuusi vuotta, ja liikenteeseen toimintakuntoinen, upea veturi saatiin kesällä 2011.


Nurmeksen veturitalleille voidaan järjestää myös opastettuja vierailuja. Kuva: Höyryraide Oy
  Toinen höyryvetureista on Lokomon vuonna 1952 valmistama Tk3-malli, jonka Laaksomies hankki vuonna 1996. Sen kunnostaminen vei kaksi vuotta. Niihin aikoihin Laaksomies hankki myös ensimmäiset vaununsa, joita on nyt käytössä toistakymmentä. Koko kalusto pidetään jatkuvasti ajokuntoisena. 

Koko juna omaan käyttöön

  Museojunassa on ihan oma tunnelmansa. Se vie rennolle matkalle menneen ajan maailmaan. Tilauksesta liikennöivän junan mukaan mahtuu isompikin ryhmä, sillä yhteen museovaunuun mahtuu 72 matkustajaa. Maksimissaan höyryveturi vetää kahdeksaa vaunua, jolloin matkustajia voi olla 400. Laaksomiehen liikennelupa oikeuttaa hyödyntämään käytännössä koko Suomen rataverkkoa. Viime kesänä museojuna poikkesi jopa Haaparannan puolella Ruotsissa. 


Yhteen junavaunuun mahtuu 72 matkustajaa ja maksimissaan höyryveturi vetää kahdeksaa vaunua, jolloin matkustajia voi olla junassa 400. Kuva: Tapani Laaksomies
  Koska radalla ohittaminen ei onnistu, suunnitelmat tehdään aina tarkkaan etukäteen. 

  – Teemme reitti- ja aikataulusuunnitelmat kunkin ryhmän toiveiden mukaisesti ja lähetämme ne sitten Liikennevirastoon hyväksyttäväksi, Laaksomies kertoo.


Yhtiön kalusto liikennekelpoinen kalusto on kunnostettu siten, että sen ulkoasu on säilytetty joko alkuperäisenä tai sellaisena, kun se on ollut aktiiviliikenteen käytöstä poistettaessa. Kuva: Höyryraide Oy
  Junamatka voi kestää jopa useita päiviä, ja pysähdyksiä tehdä sellaisillakin pysäkeillä, joilla ei enää ole muuta matkustajaliikennettä. Useamman päivän retkipakettiin sovitaan etukäteen ruokailut ja majoitus pysähdyspaikkojen toimijoiden kanssa. Mahdollista on ottaa matkalle myös makuuvaunut, jolloin yöpyminen hoituu junassa. Tällöin juna pysäköi yöksi aseman ratapihalle, ja junassa on mukana hyttiemäntä. 

  – Matkustamisen ajaksikin junaan voidaan järjestää tarjoilua sekä musiikkia tai muuta ohjelmaa. Retkellä voidaan poiketa myös matkan varren kohteissa, Laaksomies huikkaa lopuksi.

http://www.steamrail.fi

Tekstin kirjoittiEeva Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »