Nro 2-2017
Luokittelu: Aina ; 
Avainsanat: Päätoimittajalta, pääkirjoitus, Ahti Oksman, palvelutaseen vuosiennakko, matkailutulo, kotimaanmatkailu, markkinointi




Suomeen suuntautuva matkailu on mm. yleisen positiivisen talouskehityksen myötä hyvässä kasvussa. Erityisen positiiviset näkymät ovat olleet Lapissa ja pääkaupunkiseudulla. Myös Kaakkois-Suomi on selviämässä Venäjän talouden taantuman aiheuttamasta pudotuksesta. 


  Tämä on vaatinut myös pitkäjänteistä ja vahvaa markkinointia. Erityisesti isot valtakunnalliset ja alueelliset matkailuorganisaatiot hakevat kasvua ulkomailta. Mitä suurempi kaupunki, sitä vahvemmin markkinointipanostukset on suunnattu maamme rajojen ulkopuolelle. 

  Matkailun tilanne näyttää kuitenkin hieman erilaiselta Tilastokeskuksen 15.3.2017 julkaisemaa vuoden 2016 palvelutaseen ennakkotietoa katsellessa. Sen mukaan Suomen viime vuoden palvelutaseen alijäämä oli 2,7 miljardia euroa, josta matkailutaseen osuus oli 2,2 miljardia euroa. Eli viime vuoden aikana suomalaiset veivät 2 200 000 000 euron verran enemmän rahaa ulkomaille kuin mitä ulkomaalaiset toivat Suomeen. 

  Tuon yhtälön mukaan vähintään yhtä tärkeää matkailutulon lisäämiseksi olisi markkinoida kotimaanmatkailua, jotta edes osa tuosta suomalaisten ulkomaanmatkoihin käyttämästä valtavasta rahasummasta saataisiin jäämään Suomeen. Kuitenkin globalisaation huumassa kotimaan matkailumarkkinointi on jäänyt lapsipuolen asemaan. Matkailua kotimaassa pidetään usein itsestäänselvyytenä ja vakiona, johon ei tarvitse panostaa. 
 
  Kotimaanmatkailun markkinointi tuottaa kestävää hyötyä, jota eivät taloustilanteet vaihtelut ja erilaiset katastrofit heilauttele, kuten kaukomatkailua sekä Suomeen että Suomesta. Kriisien aikana kotimaanmatkailu jopa lisääntyy. 

  Tälläkin hetkellä lievä kansantaloutemme kasvu nojaa vahvasti kotimaiseen kysyntään. Lukiessani 15.3.2017 sekä Taloussanomia että Kauppalehteä havaitsin useamman asiantuntijan varoittelevan rajusta talous- ja markkinamyrskystä, joka saattaa olla edessä. Meidän tulisi olla ”kaukaa viisaita” ja hyvissä ajoin ennakoida mahdollinen tuleva taantuma, josta kansainväliset ekonomistit varoittelevat, panostaa kotimaan matkailuun, koska Suomi on paras matkailumaa suomalaisille mahdollisen taantumankin aikana.



Tekstin kirjoittiAhti Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »