Nro 4-2012
Luokittelu: Varsinais-Suomi, Satakunta ;  Teatterit, orkesterit ;  Aina ;  Syksy ; 
Avainsanat: Salon Teatteri, Dogville, Pauliina Salonius

Salon Teatterin syksyssä Lars von Trierin paljon puhuttu Dogville siirretään valkokankaalta näyttämölle.


Dogvillessä esiintyvät mm. Merita Seppälä ja Samuel Mukari. Kuva: Tero Mäkinen

Dogville haastaa katsojan

Ilmestyessään elokuvana vuonna 2003 Dogville herätti paljon keskustelua etiikasta ja oman edun tavoittelusta, ja näiden perimmäisten kysymysten äärelle asetutaan tänä syksynä myös Salossa.


  Dogville ei missään tapauksessa ole helppo näytelmä: se haastaa katsojan sekä tunnetasolla että älyllisesti – eli edustaa teatteria puhtaimmillaan ja parhaimmillaan. Se on tarinan muotoon puettua, filosofista ja eettistä pohdiskelua yhteiskunnan ja yksilöiden valtasuhteista. Se on tarina moraalista ja ihmisyydestä sekä yhteisön toimien vaikutuksesta yksilöön ja hänen valintoihinsa. Näytelmän teemat tukevat hyvin Salon Teatterin pyrkimystä toteuttaa ajatuksia herättäviä näytelmiä laadukkaasti.

Kuinka koiralauma kehittyy?


  Dogville sijoittuu 1930-luvun Kalliovuorille, eristyksissä elelevään kylään, johon ilmaantuu gangstereita pakeneva nuori nainen, Grace. Nainen pyytää kylästä turvapaikkaa, ja vastahakoisesti kyläläiset päättävät, kylässä asuvan nuoren Tomin suosituksesta, ottaa nuoren naisen suojelukseensa. Turvapaikkaa vastaan kyläläiset edellyttävät naiselta apua heidän arkisissa askareissaan.

  Alkuun yhteiselo Gracen ja kyläläisten välillä sujuu hyvin, ja tarinan edetessä Gracen ja Tomin välille syntyy rakkaussuhde. Mutta kun ajojahti Gracen ympärillä kiristyy, alkaa Tomin ja muiden kyläläisten suhtautuminen Graceen muuttua. He pelkäävät omasta puolestaan ja alkavat pyytää Gracelta yhä suurempia palveluksia palkaksi hänen suojelemisestaan. Tiivis kyläyhteisö muuttuu pelokkuudessaan koko ajan raadollisemmaksi – ja alkaa toimia kuin koiralauma. Grace ajetaan yhä ahtaammalle nöyryytysten ja hyväksikäytön umpikujaan, josta pois päästäkseen Grace päätyy dramaattisen ratkaisuun.

Etelä-Suomen ensi-ilta

  Dogvillen ohjaa Saloon Pauliina Salonius, joka ohjauksen myötä toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa. Hän ei osaa selittää, miksi hän haluaa ohjaustöissään käsitellä rankkoja aiheita.

  – Tarinahan on riipaisevan kamala. Minua kiehtoo tekstissä se perusajatus yksilön ja yhteisön moraalista. Se, mikä antaa meille tietyssä viitekehyksessä oikeuden toimia vastoin omaa moraaliamme.

  – Elokuva kolahti minuun hurjasti ilmestyessään, ja ajattelin jo silloin, että tarina olisi tosi huikea viedä näyttämölle. Kun sitten löytyi hyvä näytelmäsovitus ja Salosta sopiva teatteritila, niin päätettiin lopulta tehdä Dogville Saloon, Pauliina Salonius kertoo. Hän uskoo, että näytelmä tulee herättämään Salossa paljonkin keskustelua.

  – Me saamme lehdistä jatkuvasti lukea tosi raadollisia uutisia siitä, miten ihmiset ottavat valtaa omiin käsiinsä, joten tarinan voi hyvin linkittää mihin tahansa nykypäivänkin tapahtumiin.

  Teksti on kuitenkin hyvin uskollinen alkuperäiselle tarinalle, eikä Salonius ole lähtenyt lokalisoimaan tapahtuma-aikaa tai -paikkaa.

  – Olemme tarkoituksella pysyneet alkuperäisessä paikassa 1930-luvun Kalliovuorilla. Pääasia tekstissä ei ole aika tai paikka – idea on se, että ihminen pystyy yhtä pahoihin asioihin ajasta ja paikasta riippumatta, oli kyseessä sitten nykyaika tai toisen maailmansodan juutalaisvainot, Pauliina Salonius sanoo.



Tekstin kirjoittiMatleena Ikonen


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »