Nro 2-2011
Luokittelu: Pirkanmaa, Häme ;  Nähtävyydet ;  Museot, kirkot ;  Aina ; 
Avainsanat: Mänttä-Vilppula, Serlachius-museo, Gösta, Göstan helmet


Akseli Gallen-Kallela, Talonpoikaiselämää, 1887, Kuva: Gösta Serlachiuksen taidesäätiö

Klassikkoteokset
yhdessä esillä Göstassa

Serlachius-museo Göstan yhteyteen rakennetaan vuosina 2012–2013 mittava uudisrakennus, sillä nykyiset näyttelytilat ovat olleet riittämättömät Gösta Serlachiuksen taidesäätiön mittavan kokoelman esittelemiseen.  Serlachius-museo Gösta suljetaan rakennustyön ajaksi. Museo entistä ehompine tiloineen avataan sopivasti taidesäätiön 80-vuotisjuhlavuonna 2013.


  Uudisrakennuksen rakennustyön alkuun asti Serlachius-museo Göstassa on avoinna näyttely, johon on nyt koottu taidesäätiön kokoelman helmiä. Kartanon alakerran neljässä suuressa salissa tunnetut ja yleisön rakastamat teokset ovat yhtä aikaa esillä. Teokset on ryhmitelty näyttelysaleihin teemoittain, jotka tuovat uutta näkökulmaa perinteisiin teoksiin. Keskeisiä teemoja ovat taiteen katsominen, henkilökuvat, kansankuvaus, naturalismi versus modernismi, valon ja varjon tai elämän ja kuoleman tematiikka sekä kauneus kukissa, naisissa ja ihmissuhteissa.

  Pääosassa näyttelyssä ovat suomalaisen taiteen kultakauden mestarit, kuten Albert Edelfelt, Hugo Simberg, Magnus Enckell, Helene Schjerfbeck ja Maria Wiik. Gallen-Kallela on näyttelyssä hyvin edustettuna. Hänen töitään taidesäätiöllä on mittava kokoelma, 160 teosta. Kotimaisten klassikkoteosten lisäksi Göstan helmet -näyttelyssä esitetään vanhaa eurooppalaista maalaustaidetta, ja suomalaisten kuvanveistäjien, muun muassa Emil Wikströmin ja Ville Vallgrenin veistoksia.

  Palvelu- ja viestintäpäällikkö Päivi Viherkosken mukaan Göstan helmiin kuuluu ehdottomasti myös säätiön tuorein taidehankinta, Akseli Gallen-Kallelan varhaistuotantoa edustava Talonpoikaiselämää (1887). Ennen tätä näyttelyä teos oli Suomessa julkisesti nähtävillä yli 100 vuotta sitten. Aivi Gallen-Kallelan tutkimusten mukaan teos oli esillä viimeksi Viipurissa vuonna 1907, josta se yllättäen myytiin Pietariin. Gallen-Kallela oli vaimonsa toivomuksesta asettanut tälle perheelle rakkaaksi käyneelle teokselle poikkeuksellisen korkean hinnan ja pyrkinyt näin turvaamaan sen säilymisen suvun ilona. Vallankumouksen pyörteistä Talonpoikaiselämää päätyi Ruotsiin, ja siitä kuultiin vasta, kun se vuonna 1998 löydettiin Tukholmasta.
 
  Göstan helmet -näyttelyssä ei ole aivan kaikkia taidesäätiön kokoelman merkkiteoksia. Kokoelman teoksia on jatkuvasti lainassa koti- ja ulkomaisissa näyttelyissä ja osa töistä on konservoitavana tai odottamassa konservointia. Muun muassa Albert Edelfeltin paperipohjainen historiamaalaus Porilaisten marssi (1892) on tällä hetkellä huollettavana. Seuraavan kerran se on esillä uudisrakennuksen valmistuttua.

Tyytyväisiä kävijöitä
    
  Vuoden alussa julkistettu asiakaskysely osoitti Mäntän olevan kulttuurimatkailun huippukohde Suomessa. Haaga-Perhon tekemässä asiakastyytyväisyystutkimuksessa yli 98 % kävijöistä aikoo tulla uudelleen ja suositella Mänttää myös ystävilleen. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisessa Kulttuurin ketju -hankkeessa. Serlachius-museoissa, Mäntän kuvataideviikoilla ja Taidekeskus Honkahovissa saatiin tutkimukseen yhteensä 600 vastausta vuoden 2010 aikana. Molempien Serlachius-museoiden Gustafin ja Göstan tarjonnan tasoa piti hyvänä tai erittäin hyvänä 97 % asiakkaista. Suurin osa vastanneista oli lähtenyt liikkeelle tullakseen juuri Mänttään. Erityisesti paikkakunnalle houkuttivat näyttelyt ja tapahtumat.



Tekstin kirjoittiEeva Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »