Nro 1-2011
Luokittelu: Savo ;  Alue-esittelyt ;  Aina ; 
Avainsanat: Pohjois-Savo, portaali, FinlandLakeland, Jari Piirainen


Kuopion Matkailupalvelu Oy:n toimitusjohtaja Jari Piirainen

Pohjois-Savo aukeaa matkailijalle portaalissa

Matkailu on elinkeino, jossa tarjontaa on paljon ja kilpailu eri toimijoiden kesken monesti kovaa. Erityisesti Suomen kokoisessa pienessä maassa on tärkeää saada matkailijajoukot juuri omaan kohteeseen. Pohjois-Savossa on päätetty puhaltaa yhteen hiileen ja toimia yhdessä matkailijoiden houkuttelemiseksi alueelle. Maaliskuussa avattava verkkopalvelu finlandlakeland.com tuo alueen koko matkailutarjonnan helposti löydettäväksi.


  Suomalaiset matkailuyritykset ovat usein pieniä perhe- tai muutaman hengen yrityksiä. Yrittäjillä ei monesti ole markkinoinnin koulutusta tai kokemusta, mikä vaikeuttaa oman palvelun esille saamista. Lisäksi matkailun markkinointi on siirtynyt kasvavalla nopeudella internetiin ja myös verkossa tapahtuva suora kaupankäynti on lisääntynyt hurjaa vauhtia, mikä vaatii yrittäjältä nettimarkkinoinnin tietämystä ja osaamista.

Pitkäjänteistä työtä matkailun edistämiseksi

 Pohjois-Savossa on tehty määrätietoisesti työtä alueen matkailutarjonnan esiin nostamiseksi. Viimeisten vuosien aikana on keskitytty erityisesti sähköisten palvelujen kehittämiseen.

  – Pohjois-Savossa on vahvoja matkailukohteita, joiden esittely on kuitenkin ollut hyvin hajanaista, kertoo Kuopion Matkailupalvelu Oy:n toimitusjohtaja Jari Piirainen.

  – Tavoitteenamme on nyt koota koko Pohjois-Savon matkailutarjonta yhteen paikaan helposti löydettäväksi. FinlandLakeland -verkkopalvelu palvelee sekä matkailijaa että paikallisia matkailuyrittäjiä: matkailijalle verkkopalvelu tarjoaa kokonaisnäkemyksen Pohjois-Savon matkailutarjonnasta sekä mahdollisuuden tehdä varauksia, ja yrittäjille paikan päästä esittelemään palveluitaan helposti.

  – Tarkoitus on, että portaalin avulla niin isot kuin pienet maakunnan matkailuyrittäjät voivat tarjota tietoa palveluistaan matkailijoille, Piirainen sanoo.

  Piirainen vertaa portaalia tavarataloon, jossa yhden katon alla toimii useita yrityksiä.

  – Näissä asioissa kannattaa yhdistää voimavarat. Uskomme, että jos tavaratalossa on monipuolisesti yrittäjiä, se kiinnostaa lopulta myös asiakkaita, Piirainen näkee.

  Portaalin pohjatiedoiksi siirtyy nykyisen kuopioinfo.fi -sivuston laaja tietomäärä Kuopion seudusta sekä Savon Matkailun alueesta. Pikkuhiljaa verkkopalveluun tullaan nostamaan mukaan mahdollisimman hyvin myös Pohjois-Savon muita matkailuherkkuja mm. Varkauden ja Iisalmen seuduilta.

  – Palvelu kehittyy koko ajan. Uskon, että mitä paremmin hanke lähtee käyntiin, sitä enemmän se kiinnostaa yrittäjiä myös jatkossa, Piirainen sanoo.

Lähtökohtana palvelu

  Vaikka maailma sähköistyy ja matkailun myyminen ja ostaminen siirtyy yhä enenevässä määrin verkkoon, ei Pohjois-Savossa kuitenkaan ole haluttu unohtaa matkailun peruselementtiä – palveluasennetta. FinlandLakeland -verkkopalvelun kehittämiseen on panostettu paljon aikaa ja lähtökohtana on ollut asiakkaan eli matkailijan palveleminen. Finlandlakeland.com on paitsi kattava matkailutiedon keskittymä, myös matkailijan kannalta tärkeä palvelu, jossa voi tehdä varauksia ja ostoksia.

  FinlandLakeland verkkopalvelun taustalta löytyy Kuopion Matkailupalvelu Oy, joka on Kuopion kaupungin omistama alueellinen matkailun kehittämisyhtiö. Vuodesta 1974 lähtien toiminut yhtiö hoitaa myös perinteistä matkailuneuvontaa Kuopio-Infossa ja jatkossa siis entistä laajemmin ja tehokkaammin myös verkossa. Kuopion Matkailupalvelu vastaa verkkopalvelun käytännön toteuttamisesta, ja Pohjois-Savon liitto on mukana rahoittajana.

Sisällöllä on merkitystä

  FinlandLakeland -verkkopalvelun tärkeimmässä roolissa on oikea ja ajantasainen sisältö. Tämän vuoksi palvelussa olevaa sisältöä hallinnoidaan laajalla rintamalla siten, että myös alueen matkailutoimijat voivat ylläpitää omia tietojaan. Näin voidaan varmistaa se, että tietoa etsivälle matkailijalle on tarjolla mahdollisimman monipuolista ja oikeaa informaatiota.

  Sisältöä portaaliin tuottavat myös itse matkailijat, jotka luonnollisesti ovat parhaita tahoja arvioimaan matkailupalveluiden tasoa. Asiakkaiden tuottama tieto välittyy tehokkaimmin ja aidoimmin sosiaalisen median kanavissa, minkä vuoksi FinlandLakeland -verkkopalveluun nostetaan esille voimakkaasti erilaisissa yhteisöpalveluissa syntyvää sisältöä. Tämä nopeuttaa ja helpottaa viimeisimmän tiedon välittymistä ja tarjoaa realistisen kuvan siitä, miten matkailijat kokevat saamansa palvelun. Parhaimmillaan verkkopalvelu auttaa siis myös matkailuyrityksiä oman toimintansa kehittämisessä.

Verkkokauppa aukeaa myös

  Verkossa tapahtuva kaupankäynti lisääntyy, mutta aivan kaikki matkailuyritykset eivät ole vielä saaneet tuotteitaan ja palveluitaan sähköisesti varattavaksi. FinlandLakeland -verkkopalvelu tarjoaa pohjoissavolaisille yrityksille uuden, helpon kanavan, jossa tarjota palveluitaan myös suoraan verkossa varattaviksi.

  FinlandLakeland -verkkopalvelussa on oma varausjärjestelmänsä, mutta matkailijalle lisäarvoa tuo se, että palvelusta löytyy myös muissa varausjärjestelmissä olevia varattavissa olevia tuotteita. Näin asiakkaan ei tarvitse kiertää eri järjestelmissä etsiskelemässä itselleen soveliainta palvelua, vaan yhdeltä luukulta voi katsastaa tarjonnan mahdollisimman kattavasti.



Tekstin kirjoittiMatleena Ikonen


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »