Nro 2-2010
Luokittelu: Aina ; 
Avainsanat: Pääkirjoitus, Päätoimittajalta, Ahti Oksman

Päätoimittajalta

  Vielä viisitoista vuotta sitten harva matkailuyritys osasi tehdä yhteistyötä. Silloin muut saman alan yritykset koettiin lähinnä kilpailijoiksi. Euroopan Unionin matkailuyrityksille myöntämät markkinointituet edellyttivät kuitenkin monessa tapauksessa yritysten verkottumista. Ideana oli kärkiyritysten avulla houkutella alueelle matkailijoita, jolloin myös pienemmät matkailuyritykset saattoivat tarjota palvelujaan matkailijoille, jotka eivät olisi paikkakunnalle vain heidän yritystään varten tulleet. Kärkiyritykset sitoutuivat käyttämään verkostossa olevien yritysten palveluja. Pienet matkailuyritykset puolestaan tuottivat ja kehittivät juuri niitä matkailupalveluja, jotka olivat heidän ominta osaamisalaansa. Sillä mitä kauemmas markkinointia tehdään, sitä suurempi pitäisi myös markkinoitavan alueen olla.

  Monista hankkeista huolimatta tällainen ajattelu tuntuu edelleen olevan melko vieras matkailualalla Suomessa. Toki edistystä on tapahtunut paljon, varsinkin Lapissa ja suurimmissa kaupungeissa, mutta valitettavan monessa tapauksessa verkottuminen ja yhteismarkkinointi tuntuvat erityisesti pienistä yrittäjistä vieraalta. Ajatellaan, että on parempi tehdä itse markkinointia ja mainoksia sekä yrittää saada asiakkaat "vain meille".

  Paperilla suunnitelma saattaa näyttää hyvältä ja toimivalta, mutta totuus on usein tarua ihmeellisempää. Pienet yritykset rakentuvat yleensä omistajiensa voimavarojen ja ammattitaidon varaan. Markkinoimalla, tekemällä mainoksia jne. on yrittäjä poissa juuri siltä alueelta, jonka hän parhaiten osaa, ja jota hänen tulisi kehittää. Oma työ kärsii. Ja koska taidot ja aika eivät riitä ammattimaiseen markkinointiin ja mainontaan, tuottaa lopputulos yrittäjälle oletetun tuoton sijaan kenties jopa kaksinkertaiset kulut.

  Tällaisen taloudellisen taantuman ja laman aikana onkin tärkeää keskittyä oleelliseen. Alueellinen markkinointi, kärkiyritysten ja vetovoimakohteiden esiin nostaminen ja suunnitelmallinen yhteistyö eri toimijoiden kesken vähentävät kustannuksia ja antavat parhaan mahdollisen tuloksen.

  Matkailu kotimaassa.fi on keskittynyt kussakin numerossa tiettyyn alueeseen. Lehtemme pyrkii omalta osaltaan tuomaan esille alueellisia ja seutukunnallisia vahvuuksia, unohtamatta pienempiä mielenkiintoisia yrityksiä ja muita matkailukohteita. Näin lukijan on helpompi hahmottaa myös paikallisten kohteiden ja tapahtumien sijainti suhteessa suurempaan kokonaisuuteen.



Tekstin kirjoittiAhti Oksman


Näistä olemme kirjoittaneet:
Alue-esittelytErikoishaastattelutTapahtumatNähtävyydetLuontokohteetRuokailu, majoitusTeatterit, orkesteritLiikunta, hyvinvointiMuseot, kirkotOstokset, käsityöt, lahjatavaratJuhlapaikat, kokouspaikat
Hae
Hae

Juttuarkiston etusivulle »